Bron: nieuwsbrief Sprout 15.8.2014
Twee enthousiaste gamers bouwen hun eigen wereld. Letterlijk. Niet op de computer, maar echte huizen en kastelen als accessoires voor strategische bordspellen.
Kevin Maree en Sep van Essen van Direbadger zijn zelf enthousiaste spelers van bijvoorbeeld Dungeons & Dragons. Om de beleving te vergroten wilden ze de wereld van het spel tastbaarder maken. Als de Dungeon Master vertelt dat je figuurtje naar een kasteel moet lopen, dan wil je ook een kasteel op het speelbord hebben.
De spellenfabrikanten levert zoiets niet. ‘Daarom hebben we het zelf gemaakt’, legt Sep uit. ‘Tot nu toe zetten mensen bij wijze van spreken iets van speelgoed erbij op het bord. Met ons product loop je echt naar het kasteel en daar staat dan echt dat monster.’
Huizen, burchten, een kerk, bruggen, bomen, hekwerken, muurtjes, een waterput, allerhande bouwsels maken Kevin en Sep om de belevenis zo compleet mogelijk te maken. Een beetje fanatiek gamer bouwt zo een tafel vol met een heel dorp of een …..
woest landschap. Daar met de spelfiguren doorheen wandelen, voegt iets wezenlijks toe voor de rechtgeaarde speler.
Opschalen met Kickstarter
Het idee doet een beetje denken aan Lego, maar dan gebaseerd op hout en MDF-plaatmateriaal. De jongens hebben momenteel één machine waarmee ze de onderdelen uit grotere platen snijden. ‘Daarop hebben we tot nu toe alles gemaakt. We doen alles zelf, het ontwerp, het maken, de website bouwen.’ Direbadger bestaat bijna 5 maanden en er is tot nu toe zo’n 1.000 euro aan investering ingegaan.
Om te kunnen opschalen, willen Kevin en Sep 10.000 euro ophalen en daarvoor zijn ze een campagne op Kickstarter begonnen. ‘Kickstarter is voor ons best eng’, vindt Kevin, ‘want als we de 10.000 niet halen en blijven steken op zeg 9.500, dan krijgen we niks. En dan hebben we een probleem. Kickstarter is wel heel goed als marketinginstrument. We kunnen ons product al voorverkopen aan onze eerste klanten. Dat is een bijkomend voordeel.’
De plannen zijn duidelijk. ‘Als we de 10.000 binnen hebben, dan gaan we eerst de klanten die hebben ingeschreven op Kickstarter hun artikelen leveren, en daarna gaan we nieuwe apparatuur kopen om meer te kunnen produceren.’
Specifieke doelgroep
Belangrijk om het volume op gang te krijgen is de doelgroep aanspreken. En die bevindt zich op heel specifieke plekken. De community van fanatieke gamers komt samen op meetings die helemaal gethematiseerd zijn. Daar willen de jongens bij zijn. Ook gamebeurzen zijn een belangrijke plek om de producten te laten zien, zegt Kevin: ‘Ik ben met een zak vol spullen naar zo’n beurs gegaan. Daar konden mensen het zien en in hun handen houden. De reacties waren meteen echt heel enthousiast.’
De volgende stap is het uitbreiden van de distributie. Die is sterk verweven met het specifieke karakter van de doelgroep. De webshop komt voorop te staan. Die moet helpen bij de uitbreiding naar het buitenland, want Duitsland en Groot-Brittannië zijn ook grote gamemarkten.
Gamewinkels zoals Games Workshop zijn de tweede sleutelfactor. Die zijn niet heel dik gezaaid, het is een specialistisch netwerk, maar daar komen de die-hards die veel geld over hebben voor hun hobby. Dat is een heel belangrijk kanaal, veel belangrijker dan grote retailers als Bart Smit of Blokker. Die lijken interessant door het grote volume, maar zijn dat niet voor de niche die Direbadger is. ‘Zo’n machtig bedrijf knijpt jou als kleine leverancier uit als je niet oppast, en als ze ineens met je product zouden stoppen, dan zit je met een enorme voorraad.’
Science fiction
Weer verder in de toekomst willen Kevin en Sep het assortiment uitbreiden. ‘Nu zijn de accessoires en de landschappen vooral geënt op de fantasywereld. Later gaan we ook andere werelden maken, bijvoorbeeld science fiction.’
http://www.sprout.nl/artikel/startup-direbadger-brengt-bordspellen-tot-leven?utm_medium=Email&utm_source=nieuwsbrief-sprout&utm_campaign=nbr_20140819